Projektledarens arbetsuppgifter
Projektledaren har många arbetsuppgifter, och det skiljer sig givetvis från projekt till projekt. Här är några av de uppgifter som projektledaren kan ha på sitt bord:
- Leda arbetet & ansvara för övergripande mål
- Sammankalla möten med grupper inom projektet
- Utforma projektplan med projektgruppen
- Förankra beslut och information i organisationen
- Hantera konflikter i projektgruppen
- Peppa, inspirera och stödja projektgruppen
Projektledarens roller
Projektledaren har många roller i sitt arbete. Sven Eklund har skrivit boken "Arbeta i projekt" och sammanfattar dessa i tre kategorier:
- Den interpersionella rollen - Projektledaren är lagledare och representant för projektgruppen
- Informatören - Tar reda på och sprider information i projektgruppen och utåt.
- Problemlösaren - Projektledaren löser problem som uppstår, fördelar resurser och löser konflikter.
Ledarskapsstilar
Det finns självklart lika många projektledarskapsstilar som det finns projektledare, men det går att urskilja ett antal stilar.
- Den demokratiske projektledaren - Diskuterar med gruppen om de olika målen och metoderna för att nå dig. Ansvar fördelas och kommunikationen är fri. Resulterar stor trygghet och trivsel i gruppen och ofta hög arbetsinsats.
- Låt-gå-projektledaren - Projektledaren förmedlar en slapp attityd och bryr sig lite om problem och deadlines. Resulterar i dålig effektivitet och trivsel i gruppen.
- Auktoritära projektledaren - Ledaren bestämmer allt, kontakten med projektgruppen är dålig. Resulterar i informella grupper med mycket konflikter, låg effektivitet och dåligt ansvarstagande.